Buchenwaldforeningen på tur til Weimar

Hvert år er det en minnemarkering for frigjøringen av Buchenwald. I år ble det markert at det er 78 år siden frigjøringen.
Medlemmer av Buchenwald foreningen og andre interesserte, i alt 20 personer, ble med på Aktive Fredsreisers årlige tur for å delta på markeringen.

Reisen.
14.april startet med en flytur til Berlin og buss videre til Weimar.
Reisefølget ble bedre kjent med hverandre på en felles middag i Weimar sentrum på ankomstdagen.

15.april startet med en 2 timers byvandring med lokal guide. Guiden ga oss innsikt i Weimars historiske betydning i Tyskland og byens betydning for det kulturelle Tyskland.
Etter byvandringen kunne deltagerne besøke byens mange museer på egenhånd.
Skulle man reise ned på egenhånd følger her en liste over de 10 mest populære museene:
Goethe National Museum, Schillers Wohnhaus, Liszt Haus, Museum Neues Weimar, Weimar Haus, Goethes Gartenhaus, Bauhaus-Museum Weimar, Stadtschloss, Haus der Weimarer Republik - Forum für Demokratie, Wittumspalais.

16.april var markeringen av frigjøringen av Buchenwald. Leiren ble egentlig frigjort den 11.april 1945. Minnemarkeringen legges til nærmeste passende helg.

Den Norske Buchenwald forreningen er med i et treplantingsprosjekt til minne om fanger som satt i KZ Buchenwald. Planen er å plante 1000 trær fra forskjellige land.

Dagen startet med at Julie Kvamme viste gruppen stedet der minnetrærne for Norske fanger er plantet.
Trærne står langs traseen for dødsmarsjen fra Buchenwald i krigens sluttfase
Det er plantet 3 trær fra Norge

Til minne om alle Norske fanger Til minne om Elling Kvamme Til minne om Arnljot H Gaarde

Skulle noen være interessert i å besøke disse trærne kan man legge følgende koordinater inn i Googlemap så finner man plassen trærne står: 51.00090321440948, 11.39552979161383.

Turen gikk så videre til KZ Buchenwald. Julie Kvamme viste gruppen rundt i leiren. Etter denne omvisningen fulgte gruppen det offisielle programmet til leiren.

Avslutningsvis var det taler ved de nedlagte kransene. Talene var meget interessante og felles for talene var at alle dro sammenligninger fra KZ Buchenwalds tid til dagens konflikter.