-fØR ARVEN VIDERE!

Fra markeringen

Den Norske Buchenwaldforeningen la ned krans på appellplassen i Buchenwald den 15. april i forbindelse med markeringen av 67-årsdagen for frigjøringen av leiren. Foreningen var representert med styreformann Elling Kvamme, styremedlemmene Helga Arntzen, Øystein Djupedal, Kari Julie Kvamme og Uwe Arntzen. Tilstede var også Gunn Heidi Stø fra valgkomiteen.

Presidenten i den internasjonale Buchenwaldkomiteen, Bertrand Herz, er opptatt av å føre arven videre. -Det spesielle samholdet og solidariteten vi tidligere buchenwaldfanger har må formidles videre til neste generasjon, sa han. Noe Øystein Djupedal allerede gjør ved å ta med seg sin sønn til leiren hvor hans far og sønnens bestefar satt internert. Herz oppfordret videre alle nasjoner som har hatt fanger i leiren til å delta i en permanent utstilling med dokumenter, bilder og annet av interesse.

Romani Rose, formann for Dokumentasjons- og kultursenteret for tyske Sinti og Roma, er bekymret for demokratiet i Europa. -Bare den siste tiden er det drept 30 romfolk av rasistiske grunner i Europa.
Utfordringene med rasisme, sjikane og drap av minoriteter og økende tilslutning til høyreekstreme grupperinger er store, sa han i sin tale.

Søster Helga fra De evangeliske Maria søstre i Damstadt hadde sin måte og minnes sin far Olav Askvik som var fange i leiren på. Hun hadde laget blå og hvite tøylapper med den røde vinklen med N-en på som hun la igjen i Kleinlager.